Úvod > Řešené obtíže > Plicní embolie

Plicní embolie

Plicní embolie je onemocnění, jehož akutní forma ohrožuje život pacienta. Postihuje zhruba jednoho člověka z tisíce, v Česku tak každý rok lékaři diagnostikují zhruba 10 tisíc případů tohoto onemocnění. Plicní embolie velmi často úzce souvisí s trombózou žil dolních končetin.

Co je to plicní embolie?

Plicní embolie je ucpání celé, nebo části hlavní tepny, která přivádí krev do plic, krevní sraženinou (vzácně tukovými částicemi, plodovou vodou nebo vzduchovou bublinou), a následné snížení průtoku krve plicním řečištěm. Sraženina (tromb) nejčastěji vzniká v dolních končetinách jako důsledek trombózy žil dolních končetin. Její náhlé uvolnění a ucpání velké části plicnice může v nejzávažnějších případech skončit i smrtí pacienta.

Jaké jsou příznaky plicní embolie?

Příznaky plicní embolie jsou do značné míry podobné projevům akutního infarktu myokardu. U pacienta se náhle objevuje silná dušnost a bolest na hrudi, která může sílit při nadechnutí. V některých případech se objevuje kašel spojený s vykašláváním krve. Pacientovi mohou promodrat rty a konečky prstů.

U vážnějších případů plicní embolie dochází k destabilizaci oběhového systému (velmi nízký tlak, velmi vysoká tepová frekvence), následně může dojít i ke ztrátě vědomí. Stejně jako u akutního infarktu platí, že by měl pacient urychleně vyhledat lékařkou pomoc okamžitě a bez otálení.

Diagnostika

Lékař provede rutinní vyšetření – tedy krevní odběry a EKG. Plicní embolie se pak nejčastěji diagnostikuje prostřednictvím angiografie, někdy také počítačovou tomografií. Provádí se také rentgen hrudníku a echokardiografie, která může poukázat na přetížení pravé srdeční komory a tedy přítomnost sraženiny v žíle. K odhalení trombu v dolních končetinách se používá ultrazvuk.

Léčba plicní embolie

Pokud nejde o život ohrožující stav, nasadí lékař takzvanou antikoagulační léčbu – nasadí pacientovi léky, které snižují srážlivost krve (nejčastěji warfarin). Pacient pak pravidelně podstupuje krevní testy a lékař léčbu případně upraví. V závažnějších případech je pacientovi nitrožilně podávána infuze, která sraženinu během několika hodin rozpustí. S tím je ale spojeno vyšší riziko krvácivých komplikací.

Nejzazší formou léčby u nejzávažnějších případů je chirurgické odstranění sraženiny z plicnice, případně mechanické rozrušení trombu prostřednictvím katetrizace.

Rizikové faktory

Riziko vzniku trombózy dolních končetin a následně i plicní embolie zvyšuje omezená hybnost dolních končetin – po operaci, ale třeba i kvůli sádře na noze. Riziko se zvyšuje i v těhotenství, plicní embolie je často spojena i s poruchami krevní srážlivosti a dnes také s cestováním na dlouhé vzdálenosti (tzv. syndrom turistické třídy).